Auto’s die slechts als vervoermiddel dienen om van A naar B te komen, zijn echt van de oude stempel. Er wordt door fabrikanten steeds meer aandacht besteed aan comfort. Het is niet ondenkbaar dat je binnenkort vanuit een warme fauteuil een kroketje uit de airfryer eet in je auto. Kortom; wie straks in de auto stapt, krijgt het gevoel van thuiskomen.
Een van de vrouwen in Nederland die vrijwel alles weet over ontwerpen en interieurs van auto’s is Anne Lobbes. Zij is al meer dan 20 jaar werkzaam in de automotive branche en sinds 3 jaar PR-manager van Hyundai. Zij heeft alle veranderingen rondom mobiliteit van nabij meegemaakt.
“Joh, ik kom nog uit de tijd van het stratenboek”, zegt ze lachend. “Niks navigatie, gewoon met boek op schoot en dan hopen dat je het kon vinden.”
Eerste elektrische auto
Ook de opkomst van de elektrische auto maakte Lobbes van dichtbij mee. “Mijn eerste elektrische auto had een actieradius van 150 kilometer op papier! Daar moet je nu eens mee aan komen zetten.”
De verhalen over airfryers, ijskastjes en andere gadgets in auto’s om het leven van de automobilisten te veraangenamen, komen haar bekend voor. “We gaan er naartoe dat de auto echt aanvoelt als een huiskamer. Daar zijn we bij Hyundai ook al druk mee bezig.” Voor de nieuwe IONIQ-modellen van het automerk is veel nagedacht over de materialen waarmee wordt gewerkt voor het interieur. “Dat zijn zachte, warme materialen van biologische of gerecyclede afkomst. En dat voel je ook, het voelt heel natuurlijk aan”, zegt Lobbes. “Het is daardoor gelijk heel prettig als je de auto instapt. Dat komt ook doordat we de batterij laag hebben geplaatst, waardoor de auto van binnen heel ruimtelijk is.”
Stoelen met geheugen
Wie een kijkje in de nieuwe IONIQ 5 neemt, ziet gelijk dat Lobbes weet waar ze het over heeft. Wat ze zegt klopt. De auto oogt ontzettend ruim. Ruimer misschien dan je van buiten zou verwachten. Deze auto is een zogeheten CUV (Crossover Utility Vehicle) en is langer, maar oogt compacter dan de bekende SUV’s.
De stoelen – misschien is ‘fauteuils’ meer op zijn plaats - zijn comfortabel, verwarmd en heel makkelijk elektrisch verstelbaar. Wat daarbij handig is, is de geheugenfunctie. De stoel onthoudt welke houding jij het prettigst vindt en zet ‘m vanzelf weer in die stand als iemand anders een keer achter het stuur heeft gezeten.
Verkeerde kant uitstappen
“Het interieur straalt ook rust uit, het is een prettige leefruimte”, zegt Lobbes. “Je moet als fabrikant echt over dat soort dingen nadenken, wil je blijven bestaan.”
Overigens zijn niet alleen de stoelen van de IONIQ-modellen makkelijk verstelbaar, ook de middelconsole kun je maar liefst 14 centimeter naar voren of achteren schuiven. Je kunt op deze manier als het ware zelf de ruimte van de auto indelen. Het geeft je zelfs de gelegenheid om als bestuurder aan de passagierskant uit te stappen. Waarom je dat zou doen? Nou, omdat er weer eens iemand te krap naast je heeft ingeparkeerd.
Voor Anne Lobbes is werken bij Hyundai een dagelijkse stap in de wereld van morgen. Dit bedrijf ontwikkelt slimme mobiliteitsoplossingen die ervoor zorgen dat mensen er in de toekomst een innovatieve levensstijl op na kunnen houden. Hyundai is voorloper in de ontwikkelingen die onze manieren van reizen veranderen. Het bedrijf wil een ecosysteem creëren waarin alle vormen van mobiliteit met elkaar zijn verbonden. Op de grond en in de lucht.