Featured Image
11 juni 2023
 — 
5 min read

Stad van de toekomst: ‘Autobezit past niet meer bij levensstijl’

Het is een veelvoorkomend verschijnsel in nieuwbouwwijken: minder parkeerplekken dan bewoners. Waarom is dat? Simpel: omdat er alternatieve manieren van vervoer komen waardoor een auto bezitten als je in de stad woont, steeds onlogischer wordt. Wat kunnen we verwachten?

“We gaan in de toekomst niet minder autorijden: auto’s blijven een fantastisch vervoersmiddel. Maar we gaan auto’s wel efficiënter gebruiken, op een manier dat onze steden schoner en leefbaarder worden. Wie had ooit gedacht dat een industrie zoals de auto-industrie tegenwoordig juist oplossingen biedt voor een duurzamer bestaan?” Aan het woord is Robin Berg, oprichter van We Drive Solar, dat als missie heeft om schone mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Zijn bedrijf ging een strategische samenwerking aan met Hyundai om woningbouwprojecten in Utrecht te voorzien van een nieuw energiesysteem. De accu’s van deelauto’s dienen daarbij als opslag van zonne- en windenergie, om zo hele woonwijken van stroom te voorzien op momenten dat de zon onder is of de wind is gaan liggen.

Sleutelrol voor auto’s
“Het leukst aan die samenwerking is dat het niet uitmaakt dat Hyundai een bedrijf is met honderdduizenden medewerkers en wij slechts met een handvol mensen zijn”, vertelt Berg. “We zijn gelijkwaardige partners, die samen innovaties vormgeven die niet langer alleen draaien om een product verkopen, winst maken en de economie draaiende houden. We willen als mensheid verder komen – progress for humanity, noemt Hyundai dat – en daarom is het nodig dat we ons energieprobleem oplossen.”

Dat juist auto’s een sleutelrol kunnen spelen in de energietransitie, is volgens Berg een bijzonder gegeven. “Auto’s op fossiele brandstoffen brachten ellende met zich mee – herrie, vervuiling, ongelukken. Maar in de toekomst rijden we allemaal elektrisch, zijn auto’s veiliger dan ooit en dienen hun accu’s als powerbank om onze huizen van duurzame stroom te voorzien.”

Schoner en goedkoper
Berg voorspelt dan ook dat auto’s in de toekomst op een andere manier zullen worden gebruikt in steden. “Steeds minder mensen zullen auto’s bezitten. Niet omdat auto’s weg moeten uit de stad, maar omdat er meer mensen in de stad willen wonen. Er is steeds meer nieuwbouw in stadscentra, dat is een trend in heel Europa. Met steeds meer mensen op een klein oppervlak, is het schipperen met de ruimte. De vele parkeerplaatsen die er nu nog in steden zijn, zijn al niet meer in verhouding om een stad bereikbaar te houden. We zullen dus meer moeten inzetten op deelauto’s, openbaar vervoer, wandelen en (elektrisch) fietsen. Dat is gezonder, schoner en goedkoper. En de enige manier om niet met zijn allen de hele dag vast te staan in een stad waar steeds meer mensen komen wonen. Een auto bezitten, past dus steeds minder meer bij onze levensstijl in de steden.”

Volgens Berg is het al te zien in steden als Utrecht en Amsterdam. “Daar is fors geïnvesteerd in de grootste fietsenstalling ter wereld en extra fietspaden. Als je op een snelweg een extra baan aanlegt, wordt die in no time gevuld met auto’s. Zo werkt het met fietspaden ook. Leg ze aan, en fietsers volgen, alleen dan zonder stil te staan. Dat is overigens wel essentieel: je kunt niet zomaar auto’s weren uit de stad, je moet zorgen dat de alternatieven minstens zo aantrekkelijk zijn.”

Verrast door snelheid
Als mooi voorbeeld van hoe steden in de toekomst vormkrijgen, noemt hij het hoofdkantoor van verzekeraar ASR in Utrecht. “Daar liggen ruim 2000 zonnepanelen op het dak van het parkeerdek. Wij hebben er 500 laadpunten geplaatst die het mogelijk maken om accu’s te ontladen en zo het kantoor van stroom te voorzien. Dus je komt ’s morgens aangereden, je koppelt je auto aan de laadpaal en in plaats van op te laden, ontlaadt hij zodat het gebouw stroom krijgt. Als de zon gaat schijnen, gaat de auto opladen, zodat je ‘s avonds weer naar huis kunt rijden.”

Berg was 25 jaar geleden de eerste bewoner van Utrecht die zijn dak volzette met meer dan 40 zonnepanelen en meer energie produceerde dan verbruikte. “Maar de snelheid waarin de energietransitie zich de laatste jaren ontvouwt, heeft ook mij verrast. Zonne-energie is de snelst groeiende energiebron ter wereld. India maakte onlangs bekend dat het stopt met de bouw van kolencentrales. Besef goed wat dat inhoudt: de piek van het gebruik van fossiele brandstoffen ligt mogelijk al achter ons.”

Kikkerland als voorloper
Ook had Berg nooit verwacht dat Nederland een voorloper zou zijn als het gaat om het winnen van die zonne-energie. “Eerst waren Duitsland en China voorlopers, toen Spanje. Maar momenteel hebben wij, in ons kikkerland waar het altijd regent, meer zonnepanelen per inwoner dan Australië! Terwijl daar altijd de zon schijnt! Als wij het kunnen, dan kunnen alle landen die zuidelijker liggen en minder mensen per vierkante kilometer hebben, het. Dat is 90 procent van de wereld.”

“Onze voorsprong wordt alweer in rap tempo ingehaald door landen als China, India en de VS waar gigantisch veel duurzame energiebronnen worden gebouwd. Een staat als Texas, bekend om de olie, is inmiddels gigantisch groot in zonne-energie. Omdat die landen zo groot zijn, blijven de percentages nog wat achter op Nederland, maar geloof mij: de ontwikkeling gaat razendsnel. Dat stemt hoopvol.”

Hyundai: vooruitgang van de mensheid
Wereldwijd rijden een miljard voertuigen rond, waarvan de meeste nog op fossiele brandstoffen. Overal ter wereld wordt het gebruik van fossiele brandstoffen nu teruggedrongen. Hyundai draagt daar aan bij en wil uitgroeien tot het duurzaamste automerk ter wereld. Het bedrijf heeft als missie elk moment van het leven zo bijzonder mogelijk te maken. Progress for Humanity, oftewel vooruitgang van de mensheid, staat centraal. Het bedrijf wil een vooraanstaande rol spelen in de ontwikkeling van smart cities, kunstmatige intelligentie en een emissieloze maatschappij, zodat ook volgende generaties van onze aarde kunnen blijven genieten. Kijk op hyundai.nl

Volg Hyundai