Ze zijn emotieloos, kil, ze nemen onze banen in en hun ontwikkeling is niet te stoppen. De angst voor robots is begrijpelijk, maar niet geheel terecht. “Zeker, er zullen banen verdwijnen, maar er zullen juist ook banen ontstaan. Bovendien kunnen robots de sleutel vormen tot oplossingen voor de zorgsector, de vergrijzing en het klimaat.”
Als CEO van Somnox, het bedrijf achter de eerste slaaprobot ter wereld, is Julian Jagtenberg zich als geen ander bewust van de enorme rol die robots gaan spelen in ons leven. Vanuit het robotica-instituut aan de TU Delft ontwikkelde hij een zachte robot, ter grootte van een kussen, die je helpt met het vertragen van je ademhaling waardoor je beter in slaap valt.
Autostoel houdt je alert
“Onze innovatie laat zien dat robots lang niet altijd een metalen gevaarte met een elektromotor en tandwielen hoeft te zijn”, vertelt Jagtenberg. “Robots komen in allerlei soorten en maten. Ze zullen steeds vaker van zachte materialen zijn gemaakt en op bijvoorbeeld luchtdruk werken. Denk aan een innovatieve autostoel die je zachtjes in je rug port als hij merkt dat je moe wordt.”
Dat klinkt misschien nog als toekomstmuziek, maar is het niet. Innovatieve automotive-bedrijven als Hyundai investeren niet voor niets in robotica. “Een auto is een goed voorbeeld van iets dat steeds meer een robot wordt, en niet zozeer alleen een vervoersmiddel om van A naar B te komen. Sensoren die meten hoe jij je voelt – zweet je? Heb je het koud? – en daar op kunnen inspelen, zijn straks heel normaal. Nu is dat nog met een trilling of een aanwijzing op je dashboard, maar in de nabije toekomst kan je autostoel zich om jou heen vormen en je impulsen geven. Als op basis van je ademhaling blijkt dat je moe wordt, kan de auto tot actie overgaan om je alert te houden. Het stuur zal zelfstandig kunnen bewegen en de auto kan, in overleg met andere auto’s op de weg, bijvoorbeeld de route wijzigen als het weer dreigt om te slaan. Een auto wordt zo steeds meer een omgeving waarin jij kunt ontspannen terwijl hij het werk doet, de omgeving waarneemt en daar op anticipeert.”
Robots in verpleeghuis
Zo bezien komen robots dus steeds dichterbij de mens te staan. “Als je het idee loslaat van robots die onze banen inpikken, ga je inzien dat ze ons vooral heel veel kansen bieden”, vertelt Jagtenberg. “Vergelijk het met de komst van elektriciteit. De persoon die met een kaars de straatlantaarns aanstak, verloor zijn baan. Maar er kwamen elektriciteitscentrales die juist weer veel banen creëerden. Zo is het ook met robots. Ze zijn beter in repetitieve taken dan wij. Maar beeld je eens in wat ze kunnen betekenen in de gezondheidszorg die nu zo overbelast is. Wat als robots in verpleeghuizen taken als douchen, bedden verschonen en het toedienen van medicatie kunnen overnemen? Dan krijgen de medewerkers meer ruimte voor de echte zorgtaken, de emotionele kant. Robots en mensen zullen steeds meer gaan samenwerken.”
Geest uit de fles
Jagtenberg snapt de angst die mensen voor robots hebben. “De ontwikkelingen gaan razendsnel en zijn niet zonder risico’s. Daar moeten we ons bewust van zijn. Innovatie zal altijd sneller gaan dan regelgeving. Wat dat betreft is de geest uit de fles: de ontwikkelingen zijn niet te stoppen. Tegelijkertijd is dat ook nodig voor écht baanbrekende innovaties. Denk aan het klimaatprobleem: ik heb de hoop dat we dat kunnen oplossen met behulp van robots die het verschil kunnen maken.”
Hij noemt vergrijzing als een van de andere grote uitdagingen waar de maatschappij tegenaan kijkt. “We leven als mens steeds langer, misschien wel langer dan de bedoeling is. Dat zorgt voor een gigantische druk op de zorg. Boston Dynamics, het robotbedrijf waar Hyundai nu een meerderheidsbelang in heeft, ontwikkelt allerlei robots die taken kunnen overnemen van mensen, zodat het personeelstekort in de zorg kan worden opgelost.”
Exoskelet
Hyundai ontwikkelde met Boston Dynamics bijvoorbeeld ook een exoskelet dat mensen na een dwarslaesie of hersenbloeding opnieuw kan leren lopen, en onbemande voertuigen die mensen in risicogebieden waar niemand bij kan, kunnen helpen. “Denk aan een robot die mensen die klem liggen onder het puin na een aardbeving van water of medicijnen kunnen voorzien. Robots kunnen ons in elke industrie, van de financiële wereld tot de automotive en de zorg, vooruit helpen. We zullen dus steeds meer een band krijgen met robots. En wie weet, over een jaar of 50 zien we het verschil niet meer: wie is de robot en wie de mens?”
Exoskeletten (looprobots die mensen na een dwarslaesie of hersenbloeding weer kunnen leren lopen), onbemande voertuigen, all-terrain voertuigen – Hyundai gelooft dat de toekomst van mobiliteit meer omvat dan alleen personenauto’s. Zij zien een toekomst voor zich waarin mensen en robots samenwerken. Lees meer over robotica op Hyundai.nl