Featured Image
4 juni 2023
 — 
3 min read

Nieuwe vloermatten in auto’s zijn goed nieuws voor vissen

Ieder jaar gaat ongeveer 80.000 vierkante kilometer aan visnetten in de zee verloren. Dat zijn netten die achterblijven op de zeebodem na visserij. Vissen lopen daardoor natuurlijk een steeds grotere kans om verstrikt te raken en te sterven. Actie is daarom geboden en de auto-industrie weet wel raad met die netten.

“Als dit zo doorgaat, liggen er binnen 65 jaar genoeg netten op de zeebodem om de hele planeet te bedekken,” meldden eind vorig jaar de onderzoekers van diverse organisaties die de bodem afspeurden.

De organisatie Healthy Seas strijdt al sinds 2013 tegen deze vorm van zeebodemvervuiling en houdt met duikers opruimacties in zeeën. Autofabrikant Hyundai werkt samen met deze organisatie en heeft een mooie bestemming gevonden voor de visnetten.

Van visnet naar vloermat
“In de nieuwe IONIQ-modellen van ons liggen vloermatten die zijn gemaakt van opgedoken visnetten”, zegt Anne Lobbes. Zij is PR manager van Hyundai en door de wol geverfd als het gaat om ontwerp en interieur van auto’s. “De vrijwillige duikers die bij Healthy Seas zijn aangesloten, duiken die netten op uit de zee. Na reiniging worden ze tot draad verwerkt en dat draad dient als basis voor de matten in de IONIQ’s.”

Hyundai zoekt voortdurend naar mogelijkheden om mobiliteit te verduurzamen. “Hoe meer visnetten wij tot vloermatten kunnen verwerken, hoe beter nieuws dat is voor de vissen. Die netten op de zeebodem zijn natuurlijk enorm schadelijk voor de onderwaterwereld”, zegt Lobbes. “Die kunnen beter in onze auto’s liggen.”

De automotive branche neemt grote stappen naar duurzaamheid. Hyundai is voorloper daarin. “We zijn continu aan het nadenken hoe we zo duurzaam mogelijk kunnen zijn. Dat moet ook wel, want als je dat niet doe, besta je straks niet meer”, weet Lobbes. “Zo zijn ook de verfsoorten die wij gebruiken biologisch.”

PET flessen
Voor de nieuwe modellen - zoals de IONIQ 5 – wordt veel gebruikgemaakt van gerecyclede en biologische materialen. Het interieur bijvoorbeeld voelt daardoor warm en zacht aan. “En we hebben leuke elementen zoals PET flessen in de materialen verwerkt”, zegt Lobbes. “Alleen door zo duurzaam mogelijk te werken, kunnen we op lange termijn de Smart Mobility Solution Provider zijn die we willen zijn. We hebben onszelf ten doel gesteld om in 2045 volledig CO2-neutraal te opereren als concern. En dat kan alleen als we in de hele keten nadenken over duurzaam design”, aldus Lobbes.

Duurzamer autorijden is een hot topic momenteel. De opmars van elektrisch vervoer is daar natuurlijk een voorbeeld van. Daarnaast is het verbeteren van de brandstofefficiëntie van voertuigen een belangrijk aspect van duurzaam autorijden. Autofabrikanten investeren daarom ook in de ontwikkeling van lichtere materialen, aerodynamische ontwerpen en geavanceerde motortechnologieën om het brandstofverbruik te verminderen.

Duurzaamheid is van groot belang in de automotive branche. Tegelijk stellen consumenten steeds meer eisen aan comfort en design. Bij Hyundai werken ze dan ook hard om al dit soort facetten te optimaliseren. Dit bedrijf ontwikkelt slimme mobiliteitsoplossingen die ervoor zorgen dat mensen er in de toekomst een innovatieve levensstijl op na kunnen houden. Hyundai is voorloper in de ontwikkelingen die onze manieren van reizen veranderen.

Volg Hyundai