Hoe sneller technologische ontwikkelingen gaan, des te meer helpen ze ons om tijd te besparen. Dat geldt zeker voor de ontwikkelingen op autogebied, weet Peter Lammers van Hyundai.
Uitgerust aankomen op je bestemming, nooit meer in de file staan, je veilig voelen op de weg: er kleven nogal wat voordelen aan de nieuwste technologische ontwikkelingen op autogebied. Volgens senior product manager bij Hyundai Peter Lammers richt de voortuitgang zich met name op twee aspecten: veiligheid en comfort.
Intuïtief
“In de ontwikkelingen op autogebied zien we dat gebruiksgemak voor de inzittenden vooropstaat. Bij Hyundai staat alles in het teken van klanten ontzorgen. Dat betekent dat onze nieuwe, state-of-the-art batterij elektrische auto’s boordevol geavanceerde, intuïtieve systemen zitten. Zo krijgen de IONIQ 5 en 6 in de toekomst via een dataverbinding automatisch software updates van onder meer de navigatie. ‘Over the Air’ noemen we dat, je hoeft daar dus niet voor naar de garage.”
Geen boetes
Slimme snufjes zoals Smart Cruise Control, autonome rijbaanassistentie en snelheidsbordenherkenning maken je het leven als bestuurder bovendien een stuk makkelijker. “De auto denkt met je mee. Staat er een file, dan zoekt de navigatie automatisch een andere route. Boetes zijn verleden tijd met auto’s die hun snelheid automatisch aanpassen aan de geldende snelheidslimiet. En beland je onverhoopt toch in een file, dan houdt je voertuig automatisch afstand tot de auto die voor je rijdt. Je hoeft dus niet te schakelen en te ontkoppelen. Dat geeft rust, net als de verstelbare autostoel waardoor inzittenden van elke lengte en elk formaat comfortabel kunnen zitten.”
Stofzuiger inpluggen
De state-of-the-art batterij-elektrische auto’s zijn voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load-technologie. Lammers: “Dankzij die technologie kun je de energie van de batterij gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. Handig als je even een stofzuiger wil inpluggen als je je auto wil reinigen, of als je even op je laptop wil werken terwijl de auto oplaadt.” Tot nu toe was deze technologie voorbehouden aan de IONIQ 5 en 6, maar ook op de nieuwe KONA Electric (ruimer en luxer dan zijn voorganger) kun je straks een elektrische fiets of andere elektrische auto opladen.
Volgens Lammers laat helemaal autonoom rijden – een zelfrijdende auto waarbij een bestuurder alleen nog achterover hoeft te leunen – nog even op zich wachten. “Niet omdat de technologie er nog niet klaar voor is, maar omdat de infrastructuur en wetgeving daar nog niet zijn. Als bestuurder blijf je dus voorlopig degene die verantwoordelijk is om veilig van A naar B te komen, maar je auto gaat je daar wel steeds meer bij helpen en ontzorgen.”
Opmars
Lammers vindt het mooi om te merken dat sommige uitvindingen uit het verleden nieuwe toepassingen krijgen. “Je zou kunnen zeggen dat sommige dingen te vroeg zijn uitgevonden. Daarom is het zinvol om terug te kijken naar het verleden. Neem nou de elektrische auto: die reed al rond in 1909 in New York. In die tijd met de vrouw als voornaamste doelgroep, want de startmotor was nog niet uitgevonden en het handmatig aanzwengelen van een verbrandingsmotor was toen erg zwaar. De accu was echter enorm groot, niet zo veilig en je kwam er niet ver mee, dus men heeft zich gefocust op de ontwikkeling van de brandstofmotor. De hele infrastructuur is daar op aangepast.”
“Inmiddels zoeken we naar manieren om de generatie na ons een middel te geven om op een schone manier van A naar B te komen en maakt elektrisch rijden weer een enorme opmars. De IONIQ 5 kan al in 5 minuten voor 100 kilometer bijladen, dus de snellaadtechniek staat niet stil. Maar ook ontwikkelingen als rijden op waterstof maakt een inhaalslag, zodat we straks kunnen kiezen uit verschillende vormen van elektrisch rijden.”
Maanrover
De sky is de limit: Hyundai richt zich niet alleen op elektrische voertuigen, maar is al lang bezig met de ontwikkeling van vliegende taxi’s en zelfs een maanrover. “Die moet over een aantal jaar volledig autonoom op verkenning kunnen gaan op de maan. De ervaring leert inmiddels dat als dit bedrijf dat soort uitspraken doet, ze ook worden waargemaakt. Dat enthousiasme is aanstekelijk, het is tof om voor een merk te werken dat letterlijk verder kijkt dan onze wereldbol.”
Lammers besluit: “Maar het mooist vind ik dat al de nieuwe ontwikkelingen daadwerkelijk een doel dienen. Neem het interieur van onze modellen dat steeds meer bestaat uit gerecycled materiaal. Gerecyclede de visnetten bijvoorbeeld, of PET-flessen die een tweede leven krijgen. Met dat soort ontwikkelingen maken we het verschil voor volgende generaties.”
VOORRANG AAN SCHONE MOBILITEIT
Wereldwijd rijden er bijna een miljard voertuigen rond, de meeste daarvan op fossiele brandstoffen. Dat moet veranderen, meent Hyundai. Fossiele brandstoffen raken uitgeput, vervuilen de lucht en vormen een bedreiging voor onze gezondheid. Hyundai wil uitgroeien tot het duurzaamste automerk ter wereld en een voorloper zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie, smart cities en een emissieloze waterstofmaatschappij. Zodat ook volgende generaties kunnen blijven genieten van onze aarde. Lees meer op hyundai.nl